اوپک برای دوره کاهش تقاضا آماده می گردد ، آیا انتها بازی نفت فرا رسیده است؟

به گزارش مجله سرگرمی، شیوع ویروس کرونا یک نقطه معین کننده در تقاضا برای نفت را که مدت هاست انتظار آن می رود را جرقه زد و این پرسش مطرح شده است که آیا اوپک می تواند خود را برای تطبیق با این شرایط که به نظر دائمی می آید، آماده کند؟

اوپک برای دوره کاهش تقاضا آماده می گردد ، آیا انتها بازی نفت فرا رسیده است؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از رویترز، در زمانی که افزایش خودرو های برقی و تغییر جهت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر، چشم انداز طولانی مدت تقاضا برای نفت را کاهش داده است، شیوع ویروس کرونا هم مصرف روزانه نفت خام را در اوایل امسال میلادی، یک سوم کاهش داد.

این شرایط بعضی از مقامات اوپک را بر آن داشت تا بپرسند که آیا این کاهش چشمگیر تقاضا، ایجاد نماینده تغییر دائمی است یا نه و اگر نفت به سرانجام دوره خود نزدیک می شود، چگونه عرضه را به بهترین شیوه می توان مدیریت کرد.

یک منبع صنعتی نزدیک به اوپک گفت: مردم با یک واقعیت جدید روبرو شدند و کوشش می نمایند آن را متوجه شوند.

وی اضافه کرد: این احتمال در ذهن همه بازیگران اصلی وجود دارد که میزان مصرف احتمالا به طور کامل بهبود نخواهد یافت.

رویترز با 7 نفر از مقامات کنونی و پیشین اوپک و منابع دیگر مصاحبه نموده است، اما بیشتر آن ها خواستند که نامشان فاش نشود. آن ها گفتند بحران امسال که قیمت نفت را به زیر 16 دلار در هر بشکه رساند، اوپک و 13 عضوش را ترغیب کرد تا دیدگاه بلندمدت در خصوص چشم انداز رشد تقاضا را زیر سوال ببرند.

تنها 12 سال پیش، زمانی که قیمت نفت به 145 دلار در هر بشکه رسید، زیرا تقاضا افزایش یافته بود، دولت های عضو اوپک از پول لبریز شدند.

اکنون در صورتی که کاهش دائمی مصرف آغاز شود، اوپک با یک تغییر چشمگیر روبرو می شود. این گروه احتیاج خواهند داشت تا حتی بسیار دقیق تر، همکاریش با فراورینمایندگان دیگر نظیر روسیه را برای به حدبیشتر رساندن درآمد ها مدیریت کند و مجبور است تضمین کند که روابط داخل گروه برای به دست آوردن سهم از بازار در حال از دست رفته نفت، به تیرگی نکشد.

حسن قبازرد، رئیس بخش تحقیقات اوپک طی سال های 2006 تا 2013 که اکنون به صندوق های پوشش ریسک و بانک های سرمایه گذاری مشاوره می دهد، گفت: کار اوپک به علت تقاضای کمتر و فراوری بیشتر کشور های غیراوپکی سخت تر خواهد شد.

یک مقام مطالعات بخش انرژی وزارت نفت یکی از کشور های عظیم عضو اوپک گفت شوک های وارده به تقاضا برای نفت در گذشته به تغییرات دائمی رفتار مشتریان منجر شده است. وی اضافه کرد این بار بعید است که شرایط متفاوت باشد.

تقاضا به سطح پیش از بحران باز نمی شود یا زمان می برد که این اتفاق بیفتد... نگرانی اصلی این است که تقاضا برای نفت درسال های آینده به علت پیشرفت های سریع فناوری به اوج برسد به ویژه در بخش باتری خودرو.

در سال 2019، روزانه 99.7 میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف شد و اوپک این رقم را برای سال 2020 روزانه 101 میلیون بشکه پیش بینی کرد.

اما اقدامات محدودیت زای قرنطینه در امسال که هواپیما ها را زمین گیر و خیابان ها را از ترافیک خالی کرد، اوپک را بر آن داشت تا پیش بینی خود برای سال 2020 را به 91 میلیون بشکه در روز کاهش دهد و انتظار داشته باشد که تقاضا برای 2021 حتی به سطح سال 2019 هم نرسد.

* پیش بینی زمان اوج مصرف نفت

کشور های فراورینماینده، تحلیلگران انرژی و شرکت های نفتی، مدت ها کوشش کردند تا متوجه شوند چه زمانی مصرف نفت به اوج خود می رسد، نقطه ای که پس از آن، مصرف، آغاز به کاهش دائمی می نماید. اما تقاضا به صورت ثابت هر سال بیشتر شده است مگر در استثنا های گاه به گاه ناشی از رکود مالی.

با این وجود، اوپک انتظارات را کاهش داده است؛ به گفته یک منبع مطلع اوپکی، در سال 2007، تقاضای نفت در دنیا برای سال 2030 را روزانه 118 میلیون بشکه پیش بینی کرد. سال گذشته این رقم را به 108.3 میلیون بشکه در روز کاهش داد. در گزارش ماه نوامبر، یک کاهش دیگر بیان کرد.

مقامات اوپک از اظهارنظر در خصوص چشم انداز تقاضا یا سیاست برای این مقاله خودداری کردند، اما گفتند تاریخ نشان داده است که اوپک توانایی منطبق شدن با تغییرات بازار را دارد.

پیش بینی مصرف نفت در خارج از اوپک متفاوت است. شرکت های نفتی چشم اندار قیمت نفت در طولانی مدت را کاهش داده اند، زیرا تقاضا برای نفت کمرنگ شده است و در نتیجه این افت قیمت، ارزش دارایی های آن ها کاهش یافته است.

موسسه مشورتی DNV GL معتقد است که تقاضا برای نفت احتمالا در سال 2019 به اوج خود رسیده است.

درصد سهم نفت در مجموعه منابع انرژی دنیا به میزان ثابتی در دهه های اخیر کاهش یافته؛ حتی با وجود اینکه حجم مصرفی با توجه به خودرو های بیشتر در جاده ها، افزایش سفر های هوایی و فراوری بیشتر پلاستیک و محصولات دیگر صنعت پتروشیمی، افزایش یافته، از حدود 40 درصد مصرف انرژی در سال 1994 به 33 درصد در سال 2019 رسیده است.

این شرایط احتمالا در حال تغییر است، زیرا خودرو های برقی بیشتری فراوری می شود و خطوط هوایی هم برای رهایی از بحران شیوع کرونا با چالش روبروست. انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (ایتا) انتظار ندارد که سفر های هوایی تا سال 2023 به سطح سال 2019 برسد.

یک مقام دیگر اوپک که در پیش بینی ها شرکت داشته با تاکید بر سخت بودن این پیش بینی ها، گفت: به محض اینکه صنعت هوانوردی تا سرانجام سال 2023 بهبود یابد، تقاضا به حالت عادی بازخواهد گشت.

این شرایط، اوپک را با چالش روبرو نموده است. بیشتر اعضای گروه که 80 درصد ذخایر نفت ثابت شده در دنیا را در اختیار دارند، به شدت به نفت وابسته اند. قیمت نفت که اکنون بالای 40 دلار در نوسان است، هنوز بسیار پایین تر از سطحی است که بسیاری از کشور های نظیر عربستان برای ایجاد توازن در بودجه خود به آن احتیاج دارند.

*فشار های جدید

اوپک که میزان فراوریش حدود یک سوم عرضه دنیا را تشکیل می دهد، با بحران ها بیگانه نیست. این سازمان شوک های ناشی از درگیری های خلیج فارس در دهه 1980 و 1990 و 2000 را مدیریت نموده و راه هایی برای کنار آمدن با فراورینمایندگان غیر اوپکی نظیر صنعت شیل آمریکا یافته است.

در جدیدترین مورد، زمانی که ویروس کرونا تقاضا را کاهش داد، اوپک با روسیه و دیگر هم پیمانان موسوم به اوپک پلاس، توافق کردند میزان فراوری خود را رقم بی سابقه 9.7 میلیون بشکه در روز معادل 10 درصد عرضه دنیای نفت کاهش دهند. این کاهش تا سرانجام ماه جولای ادامه یافت.

با این حال، آنچه در آینده انتظار می رود، آزمایش جدیدی از شرایط اوپک است. به جای کنار آمدن با یکی از این شوک ها، اوپک باید یاد بگیرد با کاهش طولانی مدت تقاضا زندگی کند.

شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر در چند دهه گذشته و از روسای پیشین اوپک، گفت: این فرایند، بر همکاری میان اعضای اوپک و میان اوپک و روسیه که هرکدام کوشش می نمایند تا سهم خود از بازار را حفظ نمایند، فشار وارد می نماید.

احتمالا چالش های کوتاه مدتی در اوپک دیده شود از جمله اینکه ایران و ونزوئلا بخواهند فراوری خود را که تحت تحریم ها آمریکا قرار گرفته است، افزایش دهند.

چالش های دیگر ممکن است خارجی باشد، از آنجایی که این گروه کوشش می نماید مانع سهم گیری فراوری نفت شیل آمریکا در بازار شود و در عین حال، فراوری خود را برای تقویت قیمت ها کاهش دهد.

قبازرد گفت این گروه احتمالا تا پیش از اینکه تقاضا اوج بگیرد، اندکی زمان برای تطبیق داشته باشد، اما این زمان برای اوپک در حال نزدیک شدن است.

وی اضافه کرد: من فکر نمی کنم که تقاضا تا 2040 بیشتر از 110 میلیون بشکه شود. شیوع کرونا، عادت های مصرف نمایندگان را تغییر داده است. این کاهش تقاضا دائمی است.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 103357

به "اوپک برای دوره کاهش تقاضا آماده می گردد ، آیا انتها بازی نفت فرا رسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپک برای دوره کاهش تقاضا آماده می گردد ، آیا انتها بازی نفت فرا رسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید