درمان آسان تورم پا در مادران باردار

به گزارش سیاره بزرگ عجیب، مادر باردار به دلیل افزایش وزن جنین و تغییرات شیمیایی بدن دچار تورم پا می گردد که می توان با راهکارهای ساده از شدت آن کاست. کمترین استرس و ناراحتی مادر روی جنین او تاثیر می گذارد، به همین دلیل باید از عوارض بارداری هم کاست تا او تجربه شیرینی از فرزندآوری داشته باشد. یکی از مسائل جسمی این دوران تورم پاهاست که در ادامه مطالبی را در این زمینه مطالعه می کنید:

درمان آسان تورم پا در مادران باردار

تورم بیشتر پاها

تورم پا ها که با آن اِدم می گویند می تواند بسیار آزار دهنده باشد؛ کفش ها دیگر اندازه تان نیست و ممکن است هنگام راه رفتن، احساس درد کنید. ادم در پا ها می تواند در هر مرحله ای از بارداری روی دهد، اما در سه ماهه سوم معمولا تشدید می گردد.

علت اصلی

تورم بخش طبیعی بارداری است که به دلیل فراوری خون و مایعات اضافی در بدن برای تامین احتیاج های جنین در حال رشد به وجود می آید. این مایعات به تورم قوزک زانو و کف پا منجر می گردد. رشد هر روزه جنین، فشار بیشتری به رگ ها وارد می نماید و برگشت خون از پا ها به سمت قلب کُندتر می گردد. ایستادن طولانی مدت، فعالیت های زیاد، رژیم غذایی کم پتاسیم، مصرف زیاد کافئین و سدیم هم باعث تشدید این تورم می گردد.

تورم پاها چقدر خطرناک است؟

تورم پا به مادر آسیبی نمی زند، اما در بعضی مادران می تواند علامت به وجود آمدن یک بیماری به نام پره اکلامپسی، باشد؛ بنابراین اگر ناگهان دچار تورم پا تورم زیاد در صورت، فشار خون بالا، سردرد شدید و کاهش دفع ادرار شدید حتما به سرعت با پزشک مشورت کنید.

راههای کاهش تورم

پیاده روی

وقتی راه می روید عضلات پاهای تان به طور مداوم منقبض و منبسط می گردد و این یاری می نماید مایعات اضافی از بافت ها خارج گردد. همچنین بالا رفتن ضربان قلب، گردش خون را در پا ها افزایش می دهد که برای کمتر شدن مایعات در پاها مفید است.

با سرعت کم آغاز کنید و به تدریج سرعت و مدت پیاده روی را افزایش دهید، از 20 تا 60 دقیقه.

بالا نگه داشتن پاها

بالا نگه داشتن پا ها یاری می نماید از تورم شان کم گردد. این کار موجب بهبود جریان خون می گردد و از تجمع مایعات در پا ها جلوگیری می نماید. همچنین توجه داشته باشید که برای مدت طولانی نایستید.

گذاشتن پاها در آب و نمک اپسوم

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) نه تنها از تورم پاهای تان کم می نماید بلکه درد عضلات را تسکین می دهد. لگن کوچکی را از آب ولرم پر کنید، یک دوم فنجان نمک اپسوم در آن حل کنید، چند قطره عصاره استوقودوس یا گلاب در آن بریزید و پاهای تان را در آن بگذارید تا زمانی که آب، سرد گردد. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

ماساژ پاها

ماساژ برای تسکین تورم پا ها مفید است. ماساژ دادن با حرکات آرام، به پوست و عضلات فشار وارد و سیستم لنفاوی را فعال می نماید و مایعات به طور طبیعی تخلیه می گردد.

مصرف کمتر نمک

فشار خون بالا می تواند موجب ادم بارداری گردد. برای پایین آوردن فشار خون باید کمتر نمک مصرف کنید.

غذا های پتاسیم دار

غذا های غنی از پتاسیم یاری می نماید سدیم از بدن تان دفع گردد و نسبت نمک به آب در بدن تان در سطح مطلوبی بماند. سدیم موجب حفظ آب بدن می گردد

بنابراین خوردن غذا های دارای پتاسیم در رفع شدن ادم بارداری سودمند است. موز، آووکادو، انجیر، کاهو، کیوی، آب آلو، اسفناج، گوجه فرنگی و کاسنی پتاسیم زیادی دارد.

مصرف آب کافی

علت تورم پا ها در دوران بارداری، تعادل نداشتن سدیم و آب در بدن است. بدن تان را هیدراته نگه دارید. می توانید کمی آب لیموی تازه به لیوان آب تان اضافه کنید. لیموترش خاصیت ضد التهابی دارد و برای رفع کردن تورم خوب است. کافئین کمتر مصرف کنید، چون موجب دهیدراته شدن بدن می گردد.

منبع: همگردی

به "درمان آسان تورم پا در مادران باردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان آسان تورم پا در مادران باردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید