سازه آداپتور موشک SLS ناسا برای نخستین پرواز سرنشین دار آرتمیس کامل شد

به گزارش مجله سرگرمی، تکنیسین های مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا در آلاباما جوشکاری میان دو قسمت اصلی آداپتور مرحله های پرتابگر (LVSA) موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) را برای مأموریت آرتمیس 2 به خاتمه رساندند تا سازه این قطعه کامل شود.

سازه آداپتور موشک SLS ناسا برای نخستین پرواز سرنشین دار آرتمیس کامل شد

آداپتور یک قطعه مخروطی شکل است که مرحله بالایی و پاینی موشک را به هم متصل می کند و قرار است در مأموریت آرتمیس 2 (Artemis II) استفاده شود. نخستین مأموریت برنامه آرتمیس که با حضور فضانوردان انجام می شود.

  • ناسا نام فضانوردان تیم آرتمیس را برای اعزام به ماه گفت

با استفاده از ابزار پیشرفته رباتیک و یک فرآیند ابتکاری به نام جوشکاری هم زن اصطکاکی (Friction Stir Welding) تکنیسین ها جوشکاری مخروط های بالایی و پایینی را برای اتصال به سازه کامل کردند.

گام بعدی در فرآیند ساخت موشک، نصب مفصل انعطاف پذیر با قابلیت کنترل پنوماتیک است که در بالای LVSA قرار گرفته است و در زمان پرواز به جدایش مرحله اصلی موشک و LVSA از مرحله پیشرانش برودتی موقت (ICPS) کمک می کند. آداپتور علاوه بر اتصال مرحله اصلی موشک با ارتفاع 70 متر به ICPS، از اویونیک و دستگاه های الکتریکی موجود در ICPS در برابر لرزش و شرایط صوتی شدید هنگام پرتاب محافظت می کند.

پس از تکمیل LVSA تقریبا سه طبقه ارتفاع و 10 متر قطر خواهد داشت. در حالی که مراحل بزرگ تر موشک SLS در دیگر تأسیسات ناسا ساخته می شود، سخت افزار پرواز LVSA توسط شرکت مهندسی تلداین براون (Teledyne Brown Engineering) در مرکز پروازهای فضایی مارشال (Marshall Space Flight Center) تولید می شود.

  • آخرین آزمایش آتش ایستای اَبَرموشک SLS ناسا با موفقیت انجام شد

سامانه پرتاب فضایی (SLS) قدرتمندترین موشک جهان و تنها موشکی است که می تواند فضاپیمای اوریون (Orion) را به همراه فضانوردان و تجهیزات به ماه بفرستد. موشک SLS، فضاپیمای اوریون و سیستم های زمینی در مرکز فضایی کندی، ایستگاه مداری گیت وی (Gateway) و سیستم فرود سرنشین ها، ستون فقرات ناسا برای کاوش های اعماق فضا است.

ناسا طی برنامه آرتمیس در تلاش است تا نخستین زن و مرد بعدی را بر روی ماه فرود آورد تا زمینه اکتشاف پایدار در ماه و مأموریت های آینده به مریخ فراهم شود.

  • ناسا اسامی شرکت های همکار در برنامه سفر به ماه را گفت

عکس کاور: تصویری از آداپتور مرحله بالایی و پایینی موشک قدرتمند SLS برای نخستین مأموریت سرنشین دار آرتمیس

Credit: NASA

منبع: NASA

rezaruigari.ir: مجله رویگری، مجله سینما و هنر هفتم

mfiroozi.ir: مجله فیروزی، مجله خبری تحلیلی

silverseven.ir: سیلور 7 | مجله فناوری های رایانه ای، علوم کامپیوتری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 137698

به "سازه آداپتور موشک SLS ناسا برای نخستین پرواز سرنشین دار آرتمیس کامل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه آداپتور موشک SLS ناسا برای نخستین پرواز سرنشین دار آرتمیس کامل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید