پیش بینی فراوری روزانه 180 تن مرغ در استان

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پیش بینی شده است تا روزانه 180 تن مرغ در استان فراوری گردد.

پیش بینی فراوری روزانه 180 تن مرغ در استان

به گزارش خبرنگاران لرستان، اسفندیار حسنی مقدم در خصوص میزان فراوری مرغ در لرستان اظهار کرد: جمعیت لرستان 2.1 درصد جمعیت کشور است، با این وجود میزان فراوری گوشت مرغ در این استان 3 درصد مجموع گوشت فراوریی کشور است، که بر اساس سرانه مصرف 30 کیلوگرم به ازای هر فرد در سال، بین 120 تا 140 تن حداکثر احتیاج روزانه استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان، میزان کشتار مرغ در نیمه دوم اسفند را 240 تن در روز عنوان و این میزان فراوری را در بعضی روزهای پایانی سال تا 390 تن بیان نمود.

حسنی مقدم با اشاره به بعضی صف های طویل برای خرید مرغ در لرستان اشاره و توضیح داد: به دلیل اختلاف قیمت محصول در استان با دیگر استان های همجوار، جذابیت مالی صورت گرفت، به گونه ای که بعضی افراد با مشاغل غیرمرتبط به خرید مرغ مبادرت و در خارج استان به فروش می رساندند.

وی با تاکید بر اینکه میزان فراوری مرغ در استان به اندازه کافی است، اضافه نمود: در شبکه توزیع مرغ دارای نواقصی هستیم، از این رو جلسات هماهنگی بین تمام دستگا ههای ذیربط ستاد تنظیم بازار و با موضوع سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار و در حال حل کردن این مشکل هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان ادامه داد: پیش بینی شده که برای ماه جاری به طور متوسط 180 تن در روز مرغ فراوری و وارد کشتارگاه ها گردد.

حسنی مقدم بر هوشمند کردن نحوه خروج مرغ از لرستان تاکید نمود و گفت: با تحقق این مهم، ضمن تسهیل دسترسی مردم به گوشت مرغ، بخشی از بازار کشور بین 20 تا 30 درصد فراوری مرغ مازاد بر احتیاج استان به استان های مجاور به صورت هدفمند ارسال خواهد شد

وی ادامه داد: از طرفی نهاده مورد احتیاج مرغداریها با ارز 4200 تومان و به شکل کامل توسط سامانه بازارگاه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه سالها به دنبال مرغ سایز بوده ایم، اضافه نمود: وزن مرغ های کشتاری در کشور و همچنین لرستان به سبب ذائقه بالاست، این در حالی است که وزن مرغ زنده استاندارد بین 1.8 تا 2.2 کیلوگرم و وزن کشتار شده بین 1.2 تا 1.4 کیلوگرم است. در خصوص مرغهای با وزن بیش از2.5 کیلوگرم درصد ضایعات و چربی های آن که دور ریخته می شوند بیشتر است و با افزایش دوره پرورش مرغ از 45 روز به بالاتر مصرف دان و هزینه های فراوری نیز بالاتر می باشد، لذا توصیه فرهنگ سازی مصرف مرغ سایز یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی لرستان می باشد

حسنی مقدم با بیان اینکه مرغ طی 38 تا 45 روز به وزن استاندارد می رسد، گفت: با تحقق این موضوع، 20 درصد کاهش مصرف دان و افزایش بهره وری را برای مرغداران خواهیم داشت.

وی با اشاره به نظارت سازمان جهادکشاورزی بر نحوه پرورش و فراوری مرغ، توضیح داد: تخلف احتمالی تعداد کمی از مرغداران را انکار نمی کنم، 760 مرغدار در استان داریم که طی سال اقدام به جوجه ریزی می نمایند که در 2 سامانه بازارگاه توسط مدیریت طیور و سامانه قرنطینه توسط اداره کل دامپزشکی استان آنالیز و راستی آزمایی می شوند.

رئیس سازمان جهادکشارزی لرستان اظهار کرد: با تامین احتیاج استان، خروج هدفمند مرغ و نظارت عوامل انتظامی مسئله ای برای عرضه این محصول در ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت.

rezaruigari.ir: مجله رویگری، مجله سینما و هنر هفتم

mfiroozi.ir: مجله فیروزی، مجله خبری تحلیلی

silverseven.ir: سیلور 7 | مجله فناوری های رایانه ای، علوم کامپیوتری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 140377

به "پیش بینی فراوری روزانه 180 تن مرغ در استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فراوری روزانه 180 تن مرغ در استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید